Pozwól sobie na: inwestycje w dobrze zaprojektowane wnętrze handlowe

Pozwól sobie na:villa martima – willę z basenem
21 stycznia 2020

interior of modern building

interior of modern building

W raporcie Metropolitan Investment przygotowanym w połowie 2019 roku możemy przeczytać, że od początku roku oddano do użytku 17 obiektów handlowych, w typ 11 parków handlowych, 5 centrów handlowych i 1 outlet. Sumarycznie w Polsce znajduje się więc 13,6 mln mkw obiektów zajmujących się sprzedażą. Konkurencyjność z roku na rok wzrasta i obecnie inwestując w centrum handlowe, należy wziąć pod uwagę nie tylko co zamierzamy sprzedawać, z jakimi markami podpiszemy kontrakt, ale też jak wysoką funkcjonalność będzie miał cały obiekt i jak wpisze się w gusta konsumentów.

Funkcjonalność wnętrz handlowych

Ludzie wybierający się do centrum handlowego nie myślą o nim jedynie jako o miejscu, w którym robi się zakupy, ale też jako o przestrzeni do spędzania wolnego czasu. Temu trendowi towarzyszy powstawanie w dużych parkach handlowych również miejsc nie tylko o przeznaczeniu gastronomicznym i rozrywkowym, ale też łączenie tej przestrzeni z coworkingiem i miejscami do spotkań. Projektując więc zaplecze takiego obiektu należy rozważyć potencjalne potrzeby nie tylko zakupowiczów, ale również osób mających inne priorytety.

.

Zaczynając od przyjazdu do obiektu handlowego, koniecznie musi on posiadać niezależny parking, przy obecnym zagęszczeniu ruchu najlepiej kilkupoziomowy. Obecnie to jednak nie wystarczy, preferowane są dogodne miejsca do pozostawiania rowerów i innych pojazdów osobistych, ale też carsheringu, miejsca postoju dla taksówek, ale również operatorów przewozowych typu Uber. Najlepiej aby punkty te były ulokowane jak najbliżej wejść, szerokich i dostępnych dla osób, o zróżnicowanym stopniu sprawności ruchowej.

Zejścia do parkingu, toalet, wind powinny być jasno oznaczone i instynktowne. Oprócz widocznej części centrum do zaprojektowania jest całe zaplecze, podobnie jak w hotelu, które musi spełniać funkcjonalności dla różnych branż. Najemcami mogą być zarówno restauracje potrzebują dużego zaplecza do przygotowywania posiłków, gdzie szczególnie restrykcyjnie będą przestrzegane normy sanitarne i bhp. Szerokości korytarzy należy wymierzyć odpowiednio zarówno dla sklepów meblowych jak i odzieżowych. Te ostatnie szczególnie będą potrzebować do swojej dyspozycji dużych magazynów, które w miarę możliwości nie powinny znajdować się w znacznie oddalonym punkcie od samego sklepu. Zaprojektowanie takiego zaplecza, przewidywanie awaryjnych sytuacji, typu masowa ewakuacja z budynku wymaga doświadczenia i rozbudowanego logistycznego myślenia. Funkcjonalne wnętrza będa przyciągać marki premium, dzięki czemu inwestycja będzie rentowna.

Ta szeroko pojęta funkcjonalność jest potrzebna również w ogólnodostępnej części budynku. Masy ludzkie spacerujące korytarzami muszą być subtelnie kierowane poprzez układ budynku. Oprócz pobocznych odnóg prowadzących w konkretne miejsca należy założyć główny trakt, który będzie otwarty nawet wtedy, kiedy część galerii handlowej już jest zamknięta, na przykład dojście do kina czy kręgielni.

Po rozplanowaniu całości przychodzi czas na rozplanowanie poszczególnych lokali na wynajem. Jest to moment znalezienia złotego środka między wizją projektanta budynku a swobody, którą pozostawimy najemcy. Należy pamiętać, że duże marki mają swoje wewnętrzne ustandaryzowane specyfikacje co do wyglądu wnętrz. Jako aranżer całego wnętrza musimy wziąć takie możliwości pod uwagę jednocześnie nie tracąc z oczu spójności w obrębie budynku. Dla każdego lokalu ważne będzie sprawne przejście między jego częścią dostępną dla klientów, a strefą zaplecza dostępną dla pracowników.

Estetyka wnętrz handlowych

Nawet laik patrząc na obecny rynek nieruchomości handlowych może dostrzec przesyt takich samych form, wszechobecność przeszkleń i jasnych błyszczących powierzchni. Ta unifikacja jest nie do końca zjawiskiem pozytywnym. Odwiedzający nas klienci z jednej strony nauczeni są już się poruszać po pewnym schemacie konstrukcyjnym – za to pod kątem wystroju poszczególne obiekty handlowe mogą zupełnie zlać im się w jedną całość. Mimo szumnego nazewnictwa obiektów handlowych galeriami częstokroć nie mają one nic wspólnego z estetyką wnętrza. Projektując więc nowe przestrzenie warto zwrócić uwagę na ich wystrój i zindywidualizowanie projektu. Takie zabiegi można zaobserwować w projektach handlowych wzorowanych bądź, które są przeprojektowywane w postindustrialnym charakterze.

Nie zapominając o funkcjonalności oraz pewnym schemacie myślowym, który posiadają w tym momencie użytkownicy obiektów handlowych, dobry projekt będzie wychodził naprzeciw nowoczesnym technologiom ale również próbował wyróżnić się od masy podobnych obiektów. Dopracowanie szczegółów może zapewnić rozpoznawalność inwestycji a co za tym idzie przyciąganie większych najemców i podniesienie prestiżu miejsca. Oprócz projektu niezwykle ważne będzie sprawdzanie na bieżąco rzetelności jego wykonania i zgodności z dokumentacją. Każdy błąd wykonania może kosztować tutaj bardzo dużo w kategorii renomy budynku, a tego każdy inwestor oraz architekt chciałby uniknąć.